Adrienne on sertifioitu koirankouluttaja ja entinen eläinlääkäriassistentti, joka toimii yhteistyössä maailman parhaiden eläinlääkäreiden kanssa.

Iso ja narttu -yhdistelmät toimivat usein paremmin

Yksisukupuoliset koirat eivät todennäköisemmin tule toimeen.

Yksisukupuoliset koirat eivät todennäköisesti tule toimeen keskenään.

alexadry all rights reserved

Miksi kaksi naaraskoiraa ei ehkä ole paras yhdistelmä

Käyit äsken paikallisella kasvattajallasi ja ihastuit kahteen pentuun. Ne ovat kaksi suloista naaraspentua, jotka näyttävät rakastavan leikkiä yhdessä. Tiedustelit toisen adoptoimisesta, mutta sydämesi on jakautunut kahtia näiden kahden välillä. Lopulta päätät, että haluat molemmat, ja kasvattaja vaikuttaa tyytyväiseltä tuplatessaan voittonsa.

Jos huomaat harkitsevasi tällaista samaa sukupuolta olevien pentujen adoptioskenaariota, mieti uudelleen. Niin söpöjä ja leikkisiä kuin samaa sukupuolta olevat sisaruspennut ovatkin, on todennäköistä, että kun ne kasvavat aikuisiksi, ne käyvät vakavia keskusteluja, jotka voivat muuttua verisiksi.

Ajatus siitä, että molemmat neitoset voivat sopia asian yhdessä, ei ole hyvä valinta. Hyvin todennäköisesti tappelut voivat eskaloitua, ja toinen koira voi vakavasti vahingoittaa tai tappaa toisen. Näin näyttää tapahtuvan useimmiten silloin, kun kaksi koiraa on iältään lähellä toisiaan tai kun toinen koira on vanhempi ja laumaan tuodaan uudempi koira.

Kun kaksi narttua on iältään lähellä toisiaan, kilpailu on usein kovaa. Ne taistelevat useista kilpailevista elementeistä. Tällaisia tappeluita näyttää esiintyvän eniten omistajan läsnä ollessa. Ne saattavat tapella siitä, kumpi kävelee ensin portaita ylös tai ovesta sisään, tai ne saattavat tapella makuupaikoista, ruoasta, herkuista ja leluista. Joskus syy ei välttämättä ole täysin näkyvissä omistajan silmissä, mutta toinen koira on saattanut tuntea itsensä toisen koiran haastamaksi ja kokenut tarpeelliseksi lähettää koiran takaisin alas tikkaita.

Nuoremman narttukoiran adoptoiminen samalla kun omistaa vanhemman nartun on myös suuri riski. Uudempi koira saattaa pitää vanhempaa koiraa heikkona ja yrittää ottaa vallan. Valitettavasti tällaisilla tappeluilla voi olla surullinen loppu.

Mutta kaikilla narttukoirilla ei ole tapana käydä tällaisia tappeluita. On tapauksia, joissa omistajat pystyvät sallimaan niiden rauhanomaisen rinnakkaiselon ilman ongelmia. Iso rooli on omistajalla, joka soveltaa ”ei tappelua” -käytäntöä ja puuttuu asiaan, jos jokin näyttää enemmän kuin vähäiseltä riitelyltä. Herkistämisen ja vastaehdollistamisen avulla voidaan saavuttaa paljon edistystä.

Jos tappelu kuitenkin edelleen häiritsee, omistajien on oltava hyvin varovaisia yrittäessään erottaa kaksi tappelevaa koiraa toisistaan. ”Uudelleen suunnatun aggression” mahdollisuus on suuri. Tällöin tappelevat koirat hämmentyvät tappelusta ja kiihtyvät liikaa aina siihen pisteeseen asti, että ne saattavat hyökätä omistajan kimppuun, joka yrittää palauttaa rauhan.

Onkin parasta erottaa nämä kaksi erilleen säikäyttämällä ne. Tämä onnistuu heittämällä peitto niiden päälle, kastelemalla niitä letkulla, pitämällä yhtäkkiä kovaa ääntä tai tarttumalla toista koiraa takajaloista ja vetämällä pois ikään kuin koira olisi kottikärry. Sinun on oltava hyvin varovainen.

Vaikka monet narttukoirat tulevat rauhallisesti toimeen keskenään, kahden samaa sukupuolta olevan pennun adoptoiminen voi joskus olla kuin pelaisi venäläistä rulettia, niiden tulevaisuus voi olla kysymysmerkki. Niin söpöjä kuin ne ovatkin, yrittäkää ottaa huomioon, että tulevaisuudessa jompikumpi niistä saatetaan joutua siirtämään uuteen kotiin yksinkertaisesti siksi, että ne eivät tule toimeen keskenään. Jos ostat vastuulliselta kasvattajalta, hän ei anna sinun adoptoida tällaista yhdistelmää. Jos sinun on todella pakko adoptoida kaksi, narttu ja uros ovat paljon turvallisempi yhdistelmä, mutta ihanteellisinta olisi kuitenkin harkita, että niiden välillä olisi oltava muutama vuosi, jotta vältetään liiallinen sitoutuminen toisiinsa kuin omistajaan. Mustavalkoisia lausuntoja ei kuitenkaan voida antaa. Paljon riippuu sitoutumisen tasosta.

Ajattelu, että koirat ”pääsevät yli” ja selvittävät asiat itsestään, on aika naiivia, kun kyseessä on kahden nartun kasvattaminen. Tämä saattaa erityisesti koskea eniten tiettyjen rotujen tiettyjä koiria, koska jotkut ovat alttiita samaa sukupuolta oleville aggressioille. Tee kotitehtäväsi vakavasti äläkä ota päätöksiä kevyesti. Se voi johtaa siihen, että joudut luopumaan koirasta tai mikä vielä pahempaa, se voi maksaa toisen koiran hengen.

Tämä artikkeli on kirjoittajan parhaan tietämyksen mukaan paikkansapitävä ja totta. Sen ei ole tarkoitus korvata diagnoosia, ennustetta, hoitoa, reseptiä tai eläinlääkärin virallista ja yksilöllistä neuvontaa. Eläinten, joilla on hädän merkkejä ja oireita, tulisi mennä välittömästi eläinlääkärin vastaanotolle.

Kysymyksiä & Vastauksia

Kysymys: Meillä on kaksi narttua, joista toinen on vuoden vanha ja toinen hieman yli kolmevuotias. Ne tulivat ennen hyvin toimeen keskenään kunnes molemmat ovat tulleet kiimaan nyt ne tappelevat paljon! Lopettaako niiden steriloiminen tämän?

Vastaus: Kastraatio saattaa lopettaa tappelun, jos tappelu on yksinomaan hormonaalista, mutta mitään takeita ei tietenkään ole. Itse asiassa ei ole kovin epätavallista, että kaksi kiimaista narttua tappelee. Hormonien riehuessa on todennäköisesti myös jonkinasteista kilpailua käynnissä. On parasta pitää kiimaiset nartut erillään, kunnes kiima loppuu, jos sterilointi ei ole mahdollista, koska koiria käytetään jalostukseen.

Kysymys: Minulla on vanhempi narttu boxer-pit-mix ja nuorempi bullynarttu, joka on hieman yli vuoden ikäinen. Viime aikoina ne ovat alkaneet tapella niin pahasti, että yleensä vuotaa verta, ja molemmat ontuvat. Onko sillä väliä kumpi sen aloitti? Se tapahtuu niin nopeasti, melkein aina kun olen kääntänyt selkäni. Minusta tuntuu kamalalta, koska minulla ei ole varaa kouluttajaan omalla alueellani.

Vastaus: Vastaus: Saatat joutua pitämään nämä kaksi erillään, varsinkin kun et voi suoraan valvoa niitä. On paljon tapauksia, joissa nuoret eivät tule toimeen vanhempien koirien kanssa. Ne saattavat tapella resursseista, kuten leluista, makuupaikoista tai jopa sinusta. Joskus voi olla vaikeaa selvittää, kuka aloitti riidan, jos nämä tappelut tapahtuvat, kun käännät selkäsi. Lelujen tai muiden konflikteja laukaisevien esineiden pitäminen poissa tieltä auttaa.

Kysymys: Kiitos tästä artikkelista. Olen käsitellyt tätä asiaa 6-9 kuukautta ja viimeisimmän tappelun jälkeen olen antautumassa. Tiedän siis, että seuraava askeleeni on saada narttukoiralleni koti. Mitä ehdotat? Eli mistä ”hyvät ihmiset” etsivät koiria? Craigslist? Equinenow? Asun maatilalla maaseudulla. Hoidan ja rakastan eläimiäni. Jos sen on lähdettävä, haluan sen menevän erinomaiseen huolehtivaan ja rakastavaan perheeseen.

Vastaus: Ikävä kuulla, että asiat eivät toimineet, mutta teet ystävällisimmin, sillä tappeluun taipuvaisilla koirilla on taipumus elää stressaavassa tilanteessa. Vastatakseni kysymykseesi, voit tehdä jonkinlaisen seulonnan haastattelemalla ihmisiä ja pyytämällä adoptiomaksua, jotta estät häntä menemästä väärille ihmisille. Voit ottaa yhteyttä pelastusryhmiin, erityisesti koirasi rodun mukaisiin ryhmiin, jos koirasi on puhdasrotuinen. Voit pyytää apua perheeltä ja ystäviltä. Joskus voit olla onnekas ja löytää tuttuja, jotka ovat halukkaita adoptoimaan. Paikalliset rehukaupat sallivat joskus ilmoitusten laittamisen ilmoitustauluilleen. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, varmista, että ilmoitat heille, ettei koirasi ole tullut toimeen koirasi kanssa, jotta koirasi sijoitetaan uuteen kotiin, jossa se voi rentoutua ainoana koirana.

Angela long 06.08.2020:

Minulla on.2 narttua. Toinen pit mix toinen catahoula. Ne ovat tapelleet keskenään. Meillä eläinlääkäri on yleinen asia. Auttakaa

Flora chavez on July 23, 2020:

Minulla on pitbull/bulldoggi joka on noin viisi vuotta vanha sain juuri vanhan englantilaisen bulldoggin hän on noin seitsemän kuukauden ikäinen hän on noin seitsemän kuukauden ikäinen he joutuivat ensimmäiseen tappeluun uskon sen johtuvan siitä, että seitsemän kuukauden ikäinen on kiimassa jatkuuko tämä vai loppuuko se sen jälkeen kun hän on pois kiimasta

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) on May 09, 2020:

Irishgirl87, pidä ne erillään toisistaan ja hae apua koiran käyttäytymisen ammattilaiselta. Nämä tapaukset ovat monimutkaisia ja joskus ei välttämättä ole turvallisia vaihtoehtoja.

Irishgirl87 on May 09, 2020:

Minulla on 2 narttua GSD & 1 uros kaikki samanikäisiä tänään 1 narttu & uros hyökkäsivät toisen nartun kimppuun sen kurkun ympärillä ja 3 meistä oli saatava erilleen ja se ei ollut helppoa. Kaikki ovat käyneet läpi kiimakierron, en ole varma onko 1 ei ole tiineenä vai ei vielä mutta ei ole koskaan tapellut näin Ne ovat iältään päivän erossa toisistaan apua

William Dill on April 24, 2020:

Animal lover here! Minulla on 3 kiloa koiria ja 3 pikkukaupungin kulkukissaa. Vanha saksankarvainen lyhytkarvainen naaraani (Daisy) on hyökännyt nuoremman bokserimix-naaraani (Cindy) kimppuun useita kertoja viime aikoina, ja uusin kultainennoutajaurokseni (Bud) hyppää Cindyn puolelle. Aika paha kerran, ja sitä on ollut vaikea ymmärtää, koska ne ovat aina olleet kavereita. Vein ne kolme tänään kävelylle yhdessä ja kaikki näytti olevan kunnossa, ja sitten se tapahtui uudelleen, kun olimme tulleet kotiin ja olin hakemassa niiden ruokaa.

Artikkelisi (ja muutama muu) auttaa minua ymmärtämään, miksi näin tapahtuu. Daisylla on usein lieviä kohtauksia, jotka luultavasti pelottavat Cindyä, lisäksi se, että Daisylla saattaa olla muita ”vanhuusongelmia”, jotka yllyttävät siihen, narttu vs. narttu -dominointijuttu sekä boksereiden yleinen aggressiivisuus. Luonnolliset ongelmat ja vaistot ovat tavallaan ohittaneet niiden aikaisemman ystävyyden. ☹️

Muistan kyllä nämä jutut. Kaksi kiloista koiraa, yksi uros, yksi narttu; se olisi maksimi!

Hector 29. joulukuuta 2019:

Minulla on 2-vuotias bokseri ja sain hiljattain juuri 2kk vanhan pitbull-nartun tulevatko ne toimeen keskenään, kun toinen koira on isompi vai ei

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 13. lokakuuta 2019:

Kontrastaen siihen, mitä ihmiset saattavat olettaa, sterilointi ja kastrointi ei ole yleispätevä ratkaisu kaikkiin käyttäytymisongelmiin. Kastraatio saattaa auttaa vähentämään vain tiettyjä hormonivälitteisiä käyttäytymismalleja, kuten hormonivälitteisiä mielialan vaihteluita ja hormoneista johtuvaa käyttäytymistä kiima-aikana.

Koska näyttää siltä, että molemmat naaraanne tulevat toimeen kiimakiertojensa aikana, kuulostaa siltä, että kastraatio ei ehkä ole sopivin ratkaisu ongelmaan.

Olisikin ehkä parasta teettää koirienne käyttäytymisen pakkokeinoista vapaan ammattilaisen kanssa arviointi ja selvittää, mikä voi laukaista kuvaamanne aggressiivisuusjaksot.

Koska näyttää siltä, että niiden tappelut voivat tapahtua silloin, kun et ole kotona, mutta kenties vasta kotiin tultuaan, on mahdollista, että ne ovat liian innoissaan paluustasi, ja tämä on aiheuttanut sen, että ne ovat suuntautuneet uudelleen toisiaan kohti. Voi siis olla, että sinun on ehkä vain pidettävä ne erillään silloin, kun et ole paikalla, jos niillä on tapana tulla toimeen kaikissa muissa olosuhteissa.

Käyttäytymisasiantuntija voi myös ehdottaa keinoja, joilla voit auttaa koiraasi toipumaan henkisesti hyökkäyksestä, koska kuulostaa siltä, että se on kärsinyt jonkinlaisista jännitteistä sen jälkeen.

Nämä ovat tietysti vain oletuksia. Vain ammattilainen voi antaa useiden tekijöiden perusteella konkreettisia suosituksia siitä, olisiko koirasi ehkä parempi sijoittaa uudelleen kotiin, steriloida vai riittäisikö hoitaminen ja jonkinlainen käyttäytymisen muokkaaminen.

Sillä välin, tässä hieman hyödyllistä luettavaa:

https://pethelpful.com/dogs/Can-an-Aggressive-Dog-…

https://pethelpful.com/dogs/How-to-Help-a-Dog-Reco…

Jessica Higgs 13. lokakuuta 2019:

Minulla on kolmevuotias husky/malamuutti sekarotuinen ja yksivuotias sakemanni/labra min. molemmat saimme eri kodeista. Huskyni kasvoi ja kouluttautui 5 muun uroshuskyn ympärillä, ja labra oli 5 kk kun se jouduttiin antamaan pois muuton takia. Huskyni tuli toimeen muiden koirien kanssa, kun saimme sen, ja oli aggressiivinen vain silloin, kun siskoni yritti ruokkia uroskoiraansa ja narttukoiraani samasta ruokakupista (joo, tiedämme, tyhmää), joten kun otimme labrani, pidimme tärkeänä kouluttaa labraani kunnioittamaan tilaa. Huskyni (joka oli tuolloin kaksivuotias) otti labrani (joka oli tuolloin 6 kuukautta) melko nopeasti. Usein he jakoivat ruoan ja menivät samaan kenneliin, ja molemmat kieltäytyivät lähtemästä. Jopa silloin, kun labrani aloitti ensimmäisen kiimansa 12 kk:n iässä ja huskyni tuli kiimaan samaan aikaan, ne olivat molemmat hyvin kavereita, kunnes eräänä iltana menimme kauppaan ja palatessamme huskyni yritti purra labraani. Kun astuimme sisään, se piti labraani aloillaan. En ole varma kumpi aloitti tappelun ja mikä sen aiheutti. Labrani sai lyönnin, koska huskyni limbo vuoti verta ja labrani kaula vuoti myös verta. Siitä lähtien labrani on hyvin hermostunut huskyni lähellä ja huskyni on hyvin ”varovainen” labrani lähellä. Huskyni ei myöskään pidä enää muista koirista. Outoa on se, että huskyni sai pentuja eikä (tietenkään) pitänyt muista koirista pentujensa lähellä, paitsi labralleni. Melkein kuin se olisi luottanut siihen, että labrani ei satuttaisi niitä. ja sekä huskyni että labrani perääntyisivät toisistaan, jos joku toinen koira edes katsoisi niiden suuntaan. Huskyni on myös pahasti ahdistunut, joten kun ne ovat kenneleissään, huskyni tarvitsee labrani seuraa tunteakseen olonsa turvalliseksi. Hän myös päästää labrani käsivarren etäisyydelle ennen kuin kääntää koko vartalonsa pois. Labrani ei missään nimessä osoita mitään merkkejä aggressiivisuudesta huskyani kohtaan, mutta emme luota siihen, että jompikumpi, ellei jopa molemmat, olisivat aggressiivisia, jos emme olisi vahtimassa. Ratkaisisiko molempien sterilointi ongelman vai pitäisikö meidän hankkia käyttäytymisasiantuntija (kouluttaja) ja mahdollisesti hankkia toinen uudelleen? Haluaisimme tehdä kaikkemme ennen kuin annamme toisen pois, sillä rakastamme molempia kovasti. Mitä ehdottaisitte vaihtoehdoiksi?

Eman Afia 23. syyskuuta 2019:

Minulla on kaksi naaraskoiraa toinen beagle ja isompi on dogo argentino ne tulivat toimeen keskenään kunnes pienellä oli kiima ne tappelivat pahasti erotin ne toisistaan mutta onko mahdollista jos steriloin beaglen onko mahdollista etteivät ne tappelisi uudestaan?!

Nancy 11. heinäkuuta 2019:

Minulla on 4 vuotias kultainen labradorinnoutaja sekarotuinen paras leipä niin kunnioittava ja frendly ja 2 vuotias frag ei paha mutta paljon iso suu kun se tulee bucking mutta viimeaikoina olen huomannut pieni napsahtaa vanhempi kun leikin molempien kanssa hän puree vanhempi pentu jalkaan ja alkaa humping jos toinen nukkuu sängyssäni, kun the pikkuinen on ollut sängylläni ja häntä on käsketty poistumaan hän nousee pois mutta raapii sänkyään kuin kiukutteleva en tiedä mitä on tekeillä rakastan molempia koiria yhtä paljon mutta luulen että kumppanini osoittaa enemmän rakkautta pienelle ja minä saatan tehdä samaa toiselle joten mitä teen minun täytyy pysäyttää pikkuinen ennen kuin se menee liian pitkälle hänen asenteensa kanssa

Carole 06. kesäkuuta, 2019:

Viimeiset 30 vuotta meillä on aina ollut 2 saksanpaimenkoira naarasta kerrallaan. Toinen on ollut vanhempi ja toinen nuorempi. Kun vanhempi menehtyi hankimme pennun. Meillä on tällä hetkellä 2 saksanpaimenkoiraa 9 v & 1 v. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmaa, että yksikään tytöistämme ei tulisi toimeen keskenään. Koiramme ovat aina jakaneet joskus syöneet ja juoneet samasta kulhosta samaan aikaan. Suosimme narttukoiria urosten sijaan ja tulemme aina omistamaan vain narttuja.

Martin 04. marraskuuta 2018:

Hei..Minulla on kaksi cocker-narttua, äiti ja tytär, jotka tulevat toimeen keskenään hienosti…Itse asiassa ne ovat kavereita ja leikkivät aina taistellen toista cocker-koiraani vastaan, joka on uros.

Kysymykseni on……kärsiikö uros kun 2 naaraan pariutumisaika koittaa ???……………….. Laitan uroksen etupuutarhaan mutta ilmeisesti se ”haistaa” että sen 2 kumppania ovat kiimassa……¿ voiko tämä läheisyys olla pahaksi sille tai sen baheaiviourille ? ….Minun on lisättävä etten aio steriloida sitä)…..

Voisin ehkä viedä koiran jonnekin muualle ??? ..kuten turvakotiin 10 päiväksi ??…vai voiko se vain haistella kiimaisia naaraita ??….Kiitos !

Jacquelyn Gamble 07. heinäkuuta 2018:

Minulla on 2-vuotias pit ja 5-vuotias bokseri pit seisoo bokserin edessä tai leuan alla ei päästä häntä ohi tai tee mitään tämä ei tapahdu koko ajan tapahtuu pari kertaa viikossa mitä tuo käytös on

Kristy 04. kesäkuuta 2018:

Minulla on kuusivuotias englantilainen bullterrieri hän on fantastinen kaikin tavoin, hyvä lasten kanssa, nukkuu sisällä, hemmoteltu… Noin puoli vuotta sitten siskoni soitti minulle itkien hän oli juuri hankkinut kuuden kuukauden ikäisen englantilaisen bullterrierin aivan kuten meidän, mutta se ei toiminut, koska Lexi oli liian korkea energia hänen 11-vuotias bokseri siihen pisteeseen, että hän joutui pitämään ne erillään ..sanoin, että annamme hänelle mennä, koska hän on myös alistuva lapsille meidän tärkein huolenaihe. Lexi saapui ja ledge koiramme oli loistava opettaja, muutama murinaa antaa hänen tietää kuka on pomo ja se oli siinä. Niitä ulkoilutetaan joka ilta, ellei jopa seuraavana… Huomasimme Lexin vanhetessa, että se on alkanut puolustaa itseään enemmän yrittäen päästä ledin sängylle, vaikka sillä on omat juttunsa, kuten se haukkuu myös lediä. Jos laitan kulhoon vettä alas sen jälkeen, kun he kävelevät Lexi aina antaa ledge juoda ensin hän tietää kuka on pomo. Saimme hiljattain hänet desexed jälkeen hänen ensimmäinen cycycle….please kertokaa minulle tämä rauhoittaa häntä mitään vihjeitä en koskaan koskaan koskaan päästä eroon Lexi hän on perhe nyt

bookpaw on March 24, 2018:

i love my female dogs

Susan on January 27, 2018:

I adoptoin 2 pelastuslääkäri koiraa, uros ja naaras. Muutamaa vuotta myöhemmin veljeni sai pentueen yorkie/Jack russell sekoituksia. Adoptoin nartun 6 viikon ikäisenä. Muutama vuosi myöhemmin meillä on kovaäänisiä ilkeitä esiintyviä tappeluita. Joskus en näe laukaisevaa tekijää ja toisinaan Yorkie ottaa lelun toiselta naaraaltani (joka on mäyräkoirasekoitus). Yorkie myös komentaa urostani. Yorkie työntää aina kaksi muuta urosta syrjään, jotta se pääsee ensin ulos. Hän tönii ruokaa. En ole varma, laittaako se sinne hajuaan. Se on hyvin hermostunut vieraiden koirien seurassa, ja se innostuu liikaa kovista äänistä tai muiden koirien haukkumisesta ulkona, ja se kohdistaa tuon negatiivisen energian kahteen muuhun koiraani nipistelemällä (ei varsinaisesti puremalla) ja haukkumalla niitä päin naamaa. Yritin katkaista yhden tappelun ja sain palan käsivarteeni. Yorkie näytti osoittavan katumusta ja oli alistuvainen pari päivää sen jälkeen. Se suhtautuu oudosti ruokaan eikä syö, kun kaksi muuta syövät. Se ei myöskään tule, kun minulla on herkkuja. Se itse asiassa juoksee sänkyynsä ja haluaa, että tuon sen sille. En todellakaan halua antaa häntä pois, mutta olen huolissani ”riitelystä”. Sen välikohtauksen jälkeen, jossa minua purtiin yrittäessäni puuttua asiaan, niillä ei ollut mitään ongelmia muutamaan kuukauteen. Etsin ehdotuksia, miten työskennellä Yorkien kanssa ja rauhoittaa sitä.”

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 25. tammikuuta 2018:

Jo, poikkeuksia on aina, tämä hahmoteltiin kohdassa ”Kaikilla narttukoirilla ei ole taipumusta tällaisiin tappeluihin”. On tapauksia, joissa omistajat pystyvät sallimaan niiden rauhanomaisen yhteiselon ilman ongelmia.”

Jo on January 25, 2018:

Meillä on 3-vuotias narttu heeler mix ja 4-vuotias narttu border collie mix. Ne olivat heti kavereita ja ovat erottamattomat. Ystävä tuo tänne narttunsa chihuahua mixin ja toisinaan poikamme tuo tänne narttumuttinsa. Kaikki ovat suunnilleen samanikäisiä. Ne kaikki leikkivät yhdessä niin hyvin. Ei murinaa tai puremista. Olen kuullut monta vuotta, että naaraat eivät tule kovin hyvin toimeen keskenään, mutta meillä ei ole ollut näin.

Rigby 22.7.2017:

Minulla on kysymys. Sain juuri tietää, että vanhempieni koirilla oli paha incedentti. Toinen narttu synnytti pennut ja toinen narttu söi ne. Olen edelleen järkyttynyt. Mikä on selitys tälle?

Carib gyal 21. heinäkuuta 2017:

Ei pidä paikkaansa. Meillä on 2 rottweilerin pentuesiskoa. Ne ovat erottamattomat!

Casey McDoogins on July 03, 2017:

Meillä on lab/pit bull naaras ja lab/weim naaras. Aluksi luulimme, että joudumme oikeasti lopettamaan lab/pitin, koska se puri kaikkea ja kaikkia niin kovaa (verta kaikkialla). Se oli erityisen kova toiselle vanhemmalle koirallemme. Kesti pari kuukautta ennen kuin sen kaula ei enää muistuttanut lihamureketta. Kuukausia kestäneen puremisen estokoulutuksen jälkeen (se on nyt noin 9 kk) se on edelleen joskus suutteleva, mutta se on yö ja päivä. Hienosäädämme reaktioitamme, jotta voimme edelleen muovata hänestä rennomman koiran, mutta olen niin iloinen, että olemme voineet pitää hänet.

Pia 22. toukokuuta 2017:

Minulla on 5-vuotias GSD, 2-vuotias belgialainen malinois ja 4-vuotias karoliinikoira, kaikki narttuja ja kaksi on pelastettuja. Ne tulevat hyvin toimeen keskenään, mutta paritimme ne varovasti. GSD oli ensimmäinen ja hän on alfa, malinois tuli toiseksi ja hän antoi mielellään GSD:n olla alfa, karoliinikoira tuli kolmanneksi, yritti työntää painoaan (kaikki 35 kiloa) ja GSD laittoi hänet nopeasti paikalleen, eikä meillä ole koskaan ollut ongelmaa enää.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 07. toukokuuta 2017:

Ang Ela, no niin kuin artikkelissa hahmotellaankin ” Kaikilla naaraspuolisillakaan koirilla ei ole taipumusta tällaisiin tappeluihin. On tapauksia, joissa omistajat pystyvät sallimaan niiden rauhanomaisen yhteiselon ilman ongelmia.”” Ja tämä on totta kuten voit todistaa. Olen nähnyt hienoja tapauksia mutta myös kauheita tapauksia. Usein kyse voi olla huonosta hoidosta ja useita muitakin tekijöitä tulee mieleen. Olen nähnyt monia tapauksia, joissa koiranomistajat ovat olettaneet, että koirien pitäisi ratkaista ongelmat itse, mutta tämä on aiheuttanut vain ongelman kärjistymistä ja käyttäytymisen harjoittelua. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että usein kyse voi olla koulutuksen puutteesta ja huonosta ohjauksesta. Kiitos kommentoinnista.

Ang Ela 05. toukokuuta 2017:

Hmmmm, pidän enemmän narttukoirista ja näin ollen minulla on aina ollut elämässäni joko pareittain tai suuremmissa laumoissa narttukoiria, enkä samaistu tässä artikkelissa esille tulleeseen asiaan lainkaan. Olen vuosien varrella kuullut ihmisten esittelevän tätä näkemystä ja pidän sitä aina ärsyttävänä.

Nykyiset tyttöni, ovat tanskandoggi, jonka kasvatin pennusta lähtien ja saksanpaimenkoira, jonka ostin tarhasta viisivuotiaana. Monen vuoden omakohtaiseen kokemukseeni perustuva mielipiteeni yhdistettynä kokemukseeni koirankouluttajana on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa eivätkä halua hallita eläimiään, heiltä puuttuu lähes täysin vaistomainen kyky hallita eläimiään ja heitä voidaan porata koulutustekniikoilla uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, eivätkä he silti onnistu panemaan perustekniikoita käytäntöön. Toinen ongelma, jonka näen, on se, että eläimet jätetään kotiin koko päiväksi ja jätetään niiden oman johtajuuden varaan, se on katastrofi, meidän on oltava eläimiemme jatkuvia seuralaisia ja johtajia. Olen etuoikeutettu, koska minulla on kotiyritys, joten koirani ovat jatkuvasti kanssani, mikä edistää valtavasti lauman harmoniaa.

Stolly 26.3.2017:

Silly on hieno ja täydellinen koira

Bet 17.2.2017:

Minulla oli 5-vuotias bordercollie narttu (steriloitu) ja toin narttunaaraspuolisen dobermannin pennun enkä steriloinut sitä. Kaikki oli hyvin noin 4 vuotta ja sitten dobermanni päätti, että hänen pitäisi olla alfa…se oli veristä sotaa vielä sen jälkeen kun steriloin dobermannin. Koskaan ei ollut selvää kumpi oli haastava eikä kyse ollut koskaan ruoasta. Jouduin noudattamaan tiukasti ”ei aggressiota” -lakia… riippumatta siitä, kumpi teki, molemmat koirat saivat nuhteet ja joutuivat häkkiin tai karsinaan. Noin vuoden kuluttua tilanne oli hallinnassa ja solmittiin aselepo, mutta en koskaan hellittänyt vartiointiani. Rakastan molempia rotuja, mutta minulla ei ole enää koskaan kahta narttua.

Emily Martinez 27. tammikuuta 2017:

Minulla on 11 kk:n ikäinen vakiovillakoira ja 9 kk:n ikäinen englanninlammaskoira..molemmat narttuja muuttamattomia. Ovat niin läheisiä että leikkivät vain tappelua leluilla…eivät koskaan aggressiivisia. Ne ovat sisäkoiria ja olen kotona työskentelevä äiti. Minulla on ollut erittäin siunattu kokemus.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 26. tammikuuta 2017:

Sal, ovatko ne steriloituja koiria vai ehjiä? Olen järkyttynyt kuullessani pelastusnaisen ehdottaneen, että koirasi pitäisi tuhota! Vain koska koira ei tule toimeen toisen koiran kanssa ei tarvitse tarkoittaa eutanasiaa, monet hänen kaltaisensa koirat pärjäävät loistavasti yhden koiran kodissa tai ehkä uroskoiran kanssa. Ette ole pettäneet koirianne, tällaista tapahtuu ja lukemattomat ihmiset käyvät tämän läpi.

Sal 20.12.2016:

Joo…tosiaan toivoisin, että olisin tiennyt tämän vuosi sitten …minulla on kaksi narttubokseria & viimeisen kolmen viikon aikana se on ollut helvettiä!!! Minun 3-vuotias on yhtäkkiä muuttunut aggressiiviseksi minun 1-vuotiasta kohtaan, olen ollut yhteydessä käyttäytymisasiantuntijaan & hänen neuvonsa oli tarkistaa kilpirauhasongelmat .. molemmilla koirilla & tulokset tulivat takaisin normaalit! Tiedän jo kahden erittäin aggressiivisen tappelun jälkeen etten voi päästää kumpaakaan koiraa lähelle toisiaan on vanhempi koirani pitää kaunaa näiden ikävien tappeluiden jälkeen!!! Olen käyttänyt kaikki vaihtoehdot loppuun, en koskaan suosittelisi kenellekään kahta narttubokseria. Tämä on jotain, mitä kenenkään lemmikkieläinten ystävän ei pitäisi joutua tekemään, mutta molempien turvallisuuden vuoksi toinen on otettava kotoa kotiutettavaksi .. agatha on 3 kaunis neiti & Bailey on 14 kk valkoinen bokseri, jolla on pieni kapinallinen sielussaan. Rakastan molempia kovasti mutta elämänlaadun takia on molempien narttujen etu. Bailey ei vain voi puolustaa niin aggressiivista alfakoiraa .. agathalla ei ole. merkkiä, mutta Bailey on antibiooteilla lyöntihaavojen takia jaloissaan .. niillä on ollut vain kaksi tappelua viimeisen vuoden aikana & se riitti minulle todistamaan … En haluaisi nähdä kenenkään kokevan tällaista käyttäytymistä & en ole koskaan nähnyt tällaista käyttäytymistä elämässäni vain dominoivan alfa-ongelman takia. Sain juuri tulokset takaisin, kun eläinlääkärimme oli arvioinut molempia 4 tuntia & molemmille tehtiin verikokeet .. ei terveysongelmia kummallakaan koiralla & vahvistettiin, että Agathaa ei tarvitse hävittää, kuten bokseripelastusneiti suositteli. Eläinlääkäri sanoi, että minulla ei ole aggressiivisia koiria! Mutta laittaisi agathalle Prozacia mutta ei usko että se korjaa tätä ongelmaa koska ne eivät vain pidä toisistaan. tämä on järkyttävää minulle & särki sydämeni!!! Olen pettänyt kauniit bokserikoirani!!!

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 23. toukokuuta 2016:

Olen miettinyt, jos toinen koira on saattanut astua tai vahingossa satuttaa toista koiraa leikkiessään tai jos toinen koira leikki kovaa tai aktiivisesti resurssinvartija palloa. .Sinun täytyy saada kouluttaja arvioimaan ensiksi, mutta yleensä kun tappelu puhkeaa, on mahdollista, että niitä tulee lisää, joten parempi olla varuillaan kuin pahoillaan ja pitää erillään, kun et ole aktiivisesti valvomassa.”

Gemma 14.5.2016:

Tappelun aloitti 4-vuotiaan paimenen palloleikki. 3-vuotias lähti perään ja kun 4-vuotias napsahti hänelle, alkoi tappelu. Kun ne ovat yhdessä ulkona (vahdin niitä sisältä) ne ovat kunnossa. Nyt olen huomannut, että 3-vuotias paimenkoira nousee 4-vuotiaan paimenkoiran luo ja haistelee sitä kauttaaltaan. 3-vuotias paimenkoira käy haistelemassa 4-vuotiasta paimenkoiraa, jos tämä on makuullaan. Ja 4-vuotias paimenkoira jännittyy hieman ja antaa paimenen nuuhkia itseään. Tätä ei ole koskaan ennen tapahtunut. Jos menemme jonnekin en uskalla jättää niitä yksin yhteen. Pystynkö koskaan jättämään niitä yksin yhdessä? Vai joudunko aina jättämään ne erillään? Inhoan sitä, että ne ovat erillään, koska myös ne inhoavat sitä! Kiitos vastauksesta!!!!

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 13. toukokuuta 2016:

Vaikea sanoa, sinun on arvioitava, mikä sen ylipäätään laukaisi. Oliko resursseja, joita toinen puolusti toiselta? Kiihottuivatko ne jostain ja suuntautuivatko ne uudelleen toisiinsa? Valitettavasti, kun ne alkavat tapella, mahdollisuudet toiseen tappeluun ovat melko suuret, jos samat olosuhteet toistuvat.

Gemma 12.5.2016:

Minulla on kaksi saksanpaimenkoira-narttua, joista toinen on 4vuotias ja toinen 3vuotias. Ne joutuivat isoon tappeluun jossa jouduimme viemään toisen eläinlääkäriin. Olemme pitäneet niitä erillään siitä lähtien. Mutta kun ne ovat yhdessä, ne tulevat hyvin toimeen keskenään ( emme valvo niitä ulkona, vaan vahdimme niitä sisällä talossa). Onko tämä käyttäytyminen väliaikaista? Tulevatko ne tappelemaan uudelleen?

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 03. elokuuta 2014:

Koirasi ovat vaarassa saada vakavia vammoja. Hallitsisin ympäristöä parhaalla mahdollisella tavalla ja hakisin apua koirien käyttäytymisen ammattilaiselta, joka käyttää väkivallattomia menetelmiä, jotka voivat auttaa sinua. Riskit ovat liian suuret. Tässä muutama hyödyllinen lukemisto: https://discover.hubpages.com/animals/Dog-Behavior… ja https://pethelpful.com/dogs/-Why-are-My-Dogs-Sudde…

Jackie on August 02, 2014:

Tyttärelläni ja vävypojallani on 2 narttua, molemmat ovat osittain mustia labradorinnoutajia, jotka ovat 1v erossa! Mutta hiljattain he ovat tehneet muuton asunnosta asuntovaunuun ja alle 3vk:ssa nämä 2 ovat joutuneet 2 KALLIIN tappeluun sen jälkeen kun he asuivat asuntovaunussa!!! Se on ollut niin paha, että molempiin koiriin on piirretty verta ja ensimmäisellä kerralla jouduin erottamaan ne toisistaan ja toisella kerralla tyttäreni sanoi, että hän yritti vesisuihkulla erottaa ne toisistaan, mutta se ei vaikuttanut niihin!!! Joka tapauksessa kysymykseni teille on mitä teemme tai mitä meidän pitäisi tehdä? Ne ovat yleensä hyvin käyttäytyviä koiria ja ne on koulutettu kenneliin niin, että jos kotona ei ole ketään, ne lukitaan erillisiin häkkeihin, kunnes joku tulee kotiin!!! Please HELP my kids are in desperate need for advice!!!

k9education on February 10, 2014:

Count me in as another individual (and trainer) who learned this lesson the hard way. Kun ensimmäinen narttuni oli noin 1,5-vuotias, adoptoimme toisen nartun ja uroksen. Aluksi ne kaikki tulivat loistavasti toimeen keskenään. Otimme ne mukaan kaikkialle yhdessä, myös reppumatkalle, jossa kaikki nukkuivat rauhallisesti yhdessä teltassa. Muutaman kuukauden kuluttua niillä alkoi olla pieniä riitoja. Riidat lisääntyivät nopeasti ja kiihtyivät, kunnes niitä ei enää voitu luokitella riidaksi. Eräänä päivänä, kun olin kahden tytön kanssa yksin, ensimmäinen naaraani löysi pihalta jäniksen raadon. Toinen naaras ryntäsi pihan poikki – yli hehtaarin päähän – ja kävi suoraan sen kurkkuun. Ei ole epäilystäkään siitä, että hän olisi tappanut hänet, jos en olisi puuttunut asiaan. Siitä lähtien nämä kaksi tyttöä ovat asuneet erillään kotonamme, ja ne on aina erotettu toisistaan portilla.

Meille on sittemmin hankittu kaksi muuta urosta, ja vanhempi naaraani ei ole koskaan pitänyt niistä yhdestäkään mitään huolta, eikä ole koskaan pitänytkään. Vaikka emme jättäisikään uroksia keskenään yksin ollessamme ulkona – koska pienet murahdukset voivat muuttua suuremmiksi ilman valvontaa – meillä ei ole mitään huolta siitä, että ne elävät rauhallisesti yhdessä, kun olemme paikalla. Jos hankkisimme toisen koiran, vaikka meillä on jo kolme urosta, hankkisimme lähes varmasti toisen uroksen. Vaikka joillakin on ollut päinvastaisia kokemuksia, meidän kokemuksemme on, että 2 tai useampi uros tulee yleensä paremmin toimeen kuin 2 tai useampi narttu.

Vastauksena herrasmiehelle, joka sanoi, että kastraatio ei vähennä aggressiivisuutta, olet yksiselitteisesti väärässä. Kastrointi ehdottomasti vähentää aggressiivisuutta; tieteellinen tutkimus on todistanut tämän kerta toisensa jälkeen. Se ei kuitenkaan poista aggressiota, eikä se näin ollen ole ihmelääke kaikkiin usean koiran ongelmiin.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 02. kesäkuuta 2013:

Koska söitte pizzaa, voi myös olla, että bokseri vartioi ruokaa, jota teillä oli, eikä halunnut toista koiraa siihen ja lähellesi. Ota kuitenkin huomioon myös se, että kun pelastat koiran, se kiintyy sinuun varsinkin jos olet kouluttanut sitä ja tarjonnut sille luottamusta, ja saattaa päätyä takertuvaksi ja joskus jopa suojelevaksi jos sinusta tulee resurssi jota kannattaa vartioida toista koiraa vastaan. Uusilta koirilta vie aikaa oppia kodin säännöt. Jos näin käy, olisi parasta pitää koirat erillään turvallisuuden vuoksi. Kouluta sitten bokserille ”pois”-käsky. Toisin sanoen, kun se tulee lähellesi, nouse ylös ja sano ”pois”, ja kun se perääntyy, anna herkku. Kouluta sama anatolilaiselle. Vaihtoehtoisesti voit kouluttaa ”mene omalle paikallesi” -käskyn, jota kannattaa harjoitella yksin ja sitten kun se on varmistunut hyvin, voit harjoitella sitä toisen koiran kanssa. Kun sinulla on monen koiran talous, on tärkeää varmistaa, että koirat ovat hyvin ääniohjattavissa. Tämä voi auttaa ehkäisemään tappeluita, jos ne saadaan kiinni ennen kuin ensimmäiset merkit ongelmista alkavat. Toisinaan mikään tottelevaisuuden taso ei kuitenkaan pysty estämään tappeluita ja silloin jäljelle jää vaihtoehdoksi koirien pitäminen erillään turvallisuussyistä.

beth on June 02, 2013:

Olen omistanut anatolilaisen naaraan siitä asti, kun se oli 5-vuotias se on nyt 7-vuotias ja sillä on huono jalka. Vastikään adoptoimme naaraspuolisen bokserin 5 vuotias ei ole vielä steriloitu. Siitä lähtien kun adoptoimme hänet olen tehnyt paljon töitä hänen kanssaan aggressiivisuuden ja ihmisten kimppuun keuhkoilemisen kanssa ulkona ollessaan, jonka hän teki loistavasti. Nyt olen viettänyt melko paljon aikaa hänen kanssaan, koska hän näytti liian tarvitse oppia, miten potta ulkona eikä sisätiloissa, joten leikin hänen kanssaan ulkona ja anna hänen juosta ympäriinsä, kun hän pysähtyy ja potta monta kertaa. Kun se on kunnossa, tuon sen sisälle ja ruokin sen ja annan sille hellyyttä ja kerron sille kuinka ylpeä olen. Tänään istuin lepotuolissa syömässä pizzaa ja molemmat koirat olivat lähellä minua vanhempi koira meni lähemmäs minua ja nyrkkeilijä meni ja hyppäsi jalkojeni yli laittamalla kynnet jalkaani, joten huusin, että säikähdin isoa koiraa liian askel taaksepäin ja nyrkkeilijä oli murahtanut, mutta sitten juoksi piiloon. Aviomies tuli hakemaan sen ja laittoi sen häkkiin. En ole varma, miten voin antaa hänelle tietää, että hänen on jaettava minut, jos minun on vietettävä niin paljon aikaa hänen kanssaan? Apua

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 22. toukokuuta 2013:

HelloFlowerpower09, bokserit ovat rotu, jolla voi olla taipumusta samaa sukupuolta olevaan aggressioon. Hyvä kuulla, että asiat sujuvat tällä hetkellä ongelmitta. Oman kokemukseni mukaan asiat menevät yleensä 12-36 kk iän välillä hieman kriittisiksi. Saatat pitää tätä lukemista hyödyllisenä myöhempää käyttöä varten, mutta toivottavasti et koskaan tarvitse tätä tietoa. Joillakin omistajilla ei ole koskaan ongelmia, toisilla on. Kuten lähes kaikessa koirassa, se riippuu useista tekijöistä.

https://pethelpful.com/dogs/-Why-are-My-Dogs-Sudde…

FlowerPower09 on May 22, 2013:

Minulla on 2 naaraspuolista nyrkkeilijää, joista toinen on n. 2-3 v. vanha ( hänen nimensä on coco ) ja toinen 5 kk vanha ( nimeltään chata ). Coco on steriloitu ja chata ei ole vielä. Toistaiseksi meillä ei ole ollut mitään ongelmia molempien naaraiden kanssa. Kun chata oli noin 2 kk vanha coco näytti olevansa alfa, hän myös auttoi chataa pottailussa, koiran koputtamisessa ja yksinkertaisissa käskyissä. Missä tahansa Coco nukkuu Chata seuraa, Chats on oppinut paljon Cocolta. Hän tietää myös, että kun coco syö, hän voi olla lähellä, mutta ei saa syödä lainkaan ennen kuin coco on syönyt. Toivottavasti ne pysyvät tuollaisina.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 14. huhtikuuta 2013:

On todella vaikea sanoa näkemättä käyttäytymistä, joten teen vain oletuksia…. Kuulostaa uudelleen suunnatulta aggressiolta, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä hormonien kanssa, sillä se voi olla opittua käyttäytymistä. Vieraat ovat yleinen laukaisija korkean kiihtymystilan vuoksi. Tässä tapauksessa käyttäytymiskonsultti voi olla parempi valinta kuin koirakouluttaja. Etsi CAAB tai lautakunnan sertifioima eläinlääketieteellinen käyttäytymisasiantuntija auttamaan sinua. Älä nolostu, tämä on yleinen ongelma eikä se ole sinun vikasi.

katie 14. huhtikuuta 2013:

apua…me teimme virheen. Meillä on 10v vanha englantilainen bull-boxer mix, gracie. Hän on leppoisa tyttö, joka lähinnä haluaa käpertyä peittoon. Hän ei ole koskaan pitänyt koirista. Muutama vuosi sitten muutin yhteen sulhaseni kanssa. Hänellä oli 12-vuotias rotta. Ne pystyivät elämään yhdessä, koska rotti hyväksyi, että Gracie oli pomo. Mätä kuoli. ostimme saksanpaimenkoiran pennun viime vuonna. luettuani tämän olen hämmentynyt. Luulin todella, että se voisi toimia. Gracie on antanut pennun tietää jättää hänet rauhaan murisemalla, mutta ei koskaan puremalla. Viime aikoina saksanpaimenkoira on alkanut taistella vastaan. ovi on kuuma paikka. koputus tai ovikello on nyt aiheuttanut 4 tappelua, jotka jouduimme erottamaan, yksi johti eläinlääkärikäyntiin. Olen kuullut lukuisia kouluttajia, jotka ovat antaneet erilaisia neuvoja. Shepardimme steriloidaan pian. auttaako tämä yhdistettynä lisäkoulutukseen mahdollisesti auttamaan vanhaa koiraa, Graciea pysymään alfa-koirana? Pitäisikö meidän harkita paimenkoiran sijoittamista muualle? tällä välin erotamme ne toisistaan mahdollisten vierailujen yhteydessä. ANY suggestions appreciated

Adrienne Farricelli (author) on March 29, 2013:

Oooops, joo, luulin että ne olivat vasta 4 viikkoa. Niitä on todella vaikea antaa pois, varsinkin kun on huolissaan siitä, mihin koteihin ne menevät. Toivottavasti löydät niille rakastavat omistajat, kaikkea hyvää!

keith3668 29. maaliskuuta 2013:

Kiitos Alexadry, mutta pennut ovat 4 kk:n ikäisiä ja niiden emo on 4-vuotias, joten ehkä ymmärsit väärin ja luulit, että tarkoitin 4 viikon ikäisiä. Kiitos kommentista. Koirani saavat enemmän rakkautta kuin omat perheenjäseneni, ne ovat elämäni, siksi ajatus niiden myymisestä tappaa minut.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 29. maaliskuuta 2013:

Pitäkää ne kotonanne ainakin siihen asti, kunnes ne ovat 8-vuotiaita ja valmiita menemään uuteen kotiin. Niiden täytyy olla sisällä kodissa ja osana perhettä, jos haluat, että ne menevät koteihin ja tottuvat elämään kotiympäristössä. Varmista, että sosiaalistat ne hoidossasi ollessaan lapsiin, muihin lemmikkeihin ja kaikenlaisiin ihmisiin. Levitä ääntä pennuista ja seulo niistä kiinnostuneita ihmisiä. Kerro heille, että pennut on kasvatettu perheenjäseniksi. Viisi narttua voi osoittautua ongelmaksi varsinkin rodussa, joka on tunnettu samaa sukupuolta olevien aggressiivisuudesta.

keith3668 28. maaliskuuta 2013:

Minulla on uros ja narttu Cane Corso. Urokseni on 6-vuotias ja narttuni 4. Sain pennut vahingossa noin 4 kuukautta sitten. Sain 6 pentua joista 2 kuoli ja se kirjaimellisesti särki sydämeni. Neljästä pennusta kaikki olivat narttuja. Suunnittelin niiden sekä emo Cane Corson korjauttamista. Ne ovat tietysti ihania ja tulevat hyvin toimeen keskenään. En ole nähnyt mitään merkkejä dominoivuudesta yhdessäkään niistä. Emo puhdistaa ne edelleen, leikkii niiden kanssa, ne ovat kaikki hyvin yhdessä. Suunnittelin rakentavani vahvan aidatun teräskennelin pitääkseni ne erillään toisistaan, kun ne kasvavat vanhemmiksi ja alan havaita minkäänlaista aggressiota. Asun tällä hetkellä Costa Ricassa, eivätkä ihmiset pidä koiristaan huolta kuten Yhdysvalloissa ja Euroopassa. He haluavat ostaa ison koiran vain pitääkseen sitä ulkona vahtikoirana eivätkä osana perhettä. Haluan pitää yhden tai kaksi narttupentua ja myydä kaksi muuta, mutta en osaa edes kuvitella, kumman niistä myisin. Minusta tuntuu, että tekisin vahinkoa pennuille, jos myisin ne, tietäen, etteivät ne saisi hoitoa ja rakkautta, jota minä antaisin. Työskentelen kotona ja molemmat aikuiset koirani ovat olleet ympärilläni kirjaimellisesti noin 95% elämästään. En tiedä mitä tehdä, haluan pitää ne kaikki, mutta kuulostaa siltä, että minulla olisi todella ongelmia viiden kiinteän nartun kanssa. Mitään ideoita.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 10. maaliskuuta 2013:

Hyvä idea kysyä kouluttajan mielipidettä. Toivottavasti asiat järjestyvät, mutta toisinaan valitettavasti riskit ovat liian suuret riskien ottamiseen.

RL 10. maaliskuuta 2013:

Olen niin surullinen lukiessani tätä artikkelia! Minulla on tällä hetkellä 3-vuotias pelastuskoira ja on 1-vuotias koira joka on naapurini, mutta hän ei enää halua sitä. Olen ulkoiluttanut ja ruokkinut sitä (koska omistaja ei suostu tekemään sitä) viimeisen kuukauden ajan ja olen rakastunut siihen. Haluaisin todella mielelläni ottaa hänet, mutta kun yritin ulkoiluttaa niitä kahta yhdessä, vanha koirani murisee ja napsahtaa ja tähtää hänen kaulaansa, se on hyvin pelottavaa. Yritän saada kouluttajan auttamaan meitä, mutta nyt en tiedä onnistuuko se koskaan 🙁

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 30. marraskuuta 2012:

Marc, sisätiloissa on enemmän resursseja pelissä. Ensinnäkin sisätiloissa ne ovat taipuvaisempia kilpailemaan huomiosta. Jos istut alas, pitbullisi ei välttämättä pidä siitä, jos beagle liikahtaa tai katsoo sinua, koska se saattaa ajatella olevansa oikeutettu saamaan suurimman osan huomiostasi. Jos tulet kotiin, se saattaa tuntea haluavansa tervehtiä sinua ensin. Todennäköisesti on myös sängyt, lempinukkumispaikat, ruokakupit, lelut ja ennen kaikkea sinä. Muista, että pitbullit eivät todennäköisesti tule toimeen varsinkaan samaa sukupuolta olevien koirien kanssa, tämä todetaan jopa standardissa. 8-9 kuukauden iässä se lähestyy sosiaalista kypsyyttä, ja silloin nämä piirteet tulevat esiin. Saatat pitää tätä artikkelia mielenkiintoisena, ole varovainen, asiat voivat muuttua rumiksi: https://pethelpful.com/dogs/Dog-behavior-Why-are-M…

marc 29. marraskuuta 2012:

Minulla on kaksi narttua. Toinen on noin 1,5-vuotias ja on beagle/paimenkoiran sekoitus (40 kiloa). Se adoptoitiin tarhasta noin 2kk ikäisenä. Toinen on 8-9kk vanha pitbull mix narttu. Hänet hylättiin työpaikallani, joten otin hänet kotiin. Nämä kaksi koiraa viettävät päivän suurella aidatulla pihalla, kun olen töissä. Ne näyttävät tulevan hyvin toimeen keskenään, sain ne jopa kiinni torkkumasta toistensa päällä eräänä päivänä. Kun ne tulevat taloon, on helvetti irti. Verta vuodatetaan. Siksi pidän ne erillään ja yritän tasapainottaa aikaani kummankin kanssa. Pitbull pentu on aina aggressiivinen. Huomasin, että se pissaa usein lattialle kuin merkkaisi sen, vaikka se on koulutettu käymään ulkona. Tappelu todella stressaa beagle mixiä, se tärisee ja on hyvin vetäytyvä tappelun jälkeen. Se on erittäin ystävällinen rauhallinen koira ja hieman itsepäinen (tyypillisiä beaglen piirteitä). Pittbull mix on erittäin erittäin uskollinen koira. se seuraa minua kaikkialle se yrittää aina miellyttää minua istumalla ravistelemalla kättään nuolemalla ja on suojelevainen minua kohtaan mutta ystävällinen ihmisiä kohtaan. myös se nukkuu kanssani sängyssä. beagle nukkuu sohvalla (koska se on hänen mieltymyksensä). miksi koirat tulevat toimeen keskenään pihalla mutta tappelevat niin paljon talossa? Beagle on hoidettu pitbull ei ole (tietääkseni). Miten saan ne olemaan tappelematta talossa?

nicole-terese 23. marraskuuta 2012:

Minulla oli 2 narttua bull arabia aina 2 viikkoa sitten, ne olivat vuoden välein parhaita kavereita vuoden ajan sitten yhtäkkiä vihasivat toisiaan ja tappelivat kuolemaan asti, menetin tyttövauvani!

emily 12. kesäkuuta 2012:

Minulla on 2 saksanpaimenkoira naarasta ja 1 saksanpaimenkoira uros

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 18. toukokuuta 2012:

Mitä näet ei ole niin epätavallista. Monet samassa tilanteessasi pitävät molempia koiria, mutta tämä tarkoittaa usein paljon hallintaa (eli koirien vuorottelua, erillään pitämistä) Jos kotiutat toisen, ne saattavat aluksi ikävöidä toisiaan, mutta kun koirat riitelevät, siitä aiheutuu usein paljon stressiä, eivätkä ne välttämättä elä täysipainoisesti. Jos joudut kotiuttamaan koiran, etsi pelastuslaitos, joka panostaa paljon siihen, että koirat sijoitetaan rakastaviin koteihin. Parhain terveisin!

luvmypits2 17. toukokuuta 2012:

Hei:

Pyydän kaikkia, jotka voivat, auttakaa!!!

Lapsena minulla ei koskaan saanut olla ”lemmikkejä”, varsinkaan koiria! 4 vuotta sitten sain mieheltäni parhaan lahjan ikinä, koiranpennun! Se on pitbull. Hän on ollut minulla koko tämän ajan, ja viime vuonna sain sininokkaisen pit-pennun. Myös narttu. Molemmat on sirutettu, steriloitu, henkivakuutettu jne…

Ongelma: Olen huomannut, että ne ovat olleet aggressiivisempia toisiaan kohtaan viimeisen noin kuukauden aikana. Vanhin on 4-vuotias ja nuorin 10kk. Minulle on sanottu, että ehkä minun pitäisi laittaa nuorimmainen uudelleen kotiin. Rakastan niitä molempia, ne ovat kuin lapsiani! Kysymykseni: onko olemassa keino pitää ne molemmat? Jos ei, kuinka hyvin pitsit sopeutuvat ”uudelleen kotiuttamiseen”. Eivätkö ne kaipaa toisiaan? Miten vanhimman koirani sopeutuu siihen, ettei hän ole enää hänen luonaan, kun hänellä on ollut x 10 kk?

Väki teistä varmaan pitää minua hulluna, ja voihan se ollakin… Olen todella järkyttynyt tästä asiasta. En halua antaa häntä kenellekkään, joka tappelee hänen kanssaan, tai edes laittaa häntä ulos. Hän on tottunut saamaan paljon huomiota, nukkumaan sänkyni jalkopäässä jne… En pystyisi nukkumaan tietäen, että hän on jossain ulkona tietämättä onko hänellä nälkä, kylmä, yksin jne… Auttakaa joku minua! Ne ovat enemmän kuin ”vain koiria”, ainakin minulle.”

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 12. toukokuuta 2012:

Ei se ole sinun vikasi, älä syytä itseäsi! Valitettavasti tästä ei ole paljon kirjallisuutta ja moni omistaja huomaa juuri niin kuin sinä. On lukemattomia omistajia samassa tilanteessa kuin sinä ja se, että koirakouluttajat ja omistajat, jotka ovat omistaneet koiria vuosikymmeniä, törmäävät edelleen tähän ongelmaan, on todiste siitä, että usein tällä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, miten omistaja on koiransa kasvattanut. Koska mainitsit, että niitä ei ole steriloitu, tässä on mielenkiintoinen solmukohta: https://pethelpful.com/dogs/Dog-behavior-Why-are-M…

Jessica 11. toukokuuta 2012:

omg en tiennyt tätä minulla on ridgeback/curr nimeltä Karma ja pit/jackrussle terrieri nimeltä Felony…ne ovat 4 kk erossa toisistaan…ja olen aina pitänyt yllä rauhallista ei aggressiivista kotitaloutta…olen aina silittänyt Karmaa ensin, koska hän oli ensimmäinen ja yritin pitää rauhan, jotta hän ei tulisi mustasukkaiseksi ja Felony, toinen koira, seuraa minua, kuten aina, hän vetää minua puoleensa…he ovat hiljattain täyttäneet 1 1/2 vuotta ja ovat kahdesti yrittäneet tappaa toisiaan… Ensimmäisellä kerralla annoin heille muutaman päivän ja mielialan vakauttajan ja he olivat kunnossa, sitten yhtäkkiä vanhempi suuttui nuoremmalle ja boom, he tekivät sen uudestaan ja melkein repivät mieheni käsivarren, kun hän erotti heidät…im soo sydän murtunut ja he ovat nyt erillään, mutta se on melkein siinä pisteessä, että annan toiselle heistä pois ….En ole samaa mieltä, että se on ihmisten vika, koska olen tehnyt kaiken kirjaimellisesti kasvattaakseni heidät hyvin ja rauhallisesti..jos joku uskoo tätä, hänellä ei selvästikään ole ollut samanlaista ongelmaa kuin meillä….mutta tämä saa minut tuntemaan oloni paremmaksi, että olen ottanut askeleita ja se ei ole vain meidän tytöillämme, se on yleinen todellinen asia..toivon, että olisin tiennyt, koska tunnen oloni huonoksi, kun alistan heidät alttiiksi tälle asialle…on kurjaa nähdä heidät tuskissansa tappelun jälkeen…olen sairaanhoitaja, joten olen tehnyt toimenpiteitä kuurata ja puhdistaa haavat ja lääkäri niitä, mutta näyttää siltä, sterilointi ne ja ehkä eri lääke mielialaan on töissä ja deff erilliset pihat tai uusia koteja..olen niin surullinen tunnen itseni kauhea äiti, kun en tiennyt tätä aikaisemmin….Rakastan tyttöjäni kuin perhettä

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 22. huhtikuuta 2012:

Kirjoitin itse asiassa navan nimenomaan siitä, että koskemattomat narttukoirat eivät tule toimeen keskenään noin kuukausi sitten,:

https://pethelpful.com/dogs/Dog-behavior-Why-are-M…

lisa chamberlain on April 22, 2012:

Tosiasiassa kaksi narttua noin kuukausi ennen kuin niiden on määrä tulla kiimaan ne tulevat aggressiivisiksi toista narttua kohtaan jalostusoikeuden vuoksi. Luonnossa dominoiva naaras saisi lisääntymisoikeudet samoin kuin kotilaumassa. Näin tiedän narttuni on aikanaan kuukauden päähän ja erottaa naaraat toisistaan .

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 14. maaliskuuta 2012:

Tiedättekö kumpi koira hermostuu jos toista koiraa silitetään ensin, annetaan huomiota ensin? Suosittelisin konsultoimaan eläinlääketieteellistä käyttäytymistieteilijää/sertifioitua sovelletun eläinkäyttäytymisen asiantuntijaa, joka näkee koirat ja katsoo, mitä voidaan tehdä. Onko mahdollista, että voit pitää ne erillään toisistaan? Monet kotitaloudet joutuvat tekemään niin, kun esiintyy samaa sukupuolta olevien koirien aggressiota. Tässä on hyödyllinen hubi tappeluiden lopettamisesta:

https://pethelpful.com/dogs/How-to-Break-up-a-Dog-…

Taylor 13. maaliskuuta 2012:

Olen ollut tekemisissä tämän ongelman kanssa nyt noin puolitoista vuotta. Minulla on kaksi naaraskoiraa jack russel terrieri ja border terrieri noin puolen vuoden välein ne joutuvat tappeluun ja lähes joka kerta ne ovat vetäneet verta. Tappelut ovat melko uusia minulle ja perheellemme, eikä niitä ole koskaan tapahtunut koirien ollessa pentuja. Hankin borderterrierin 7 ja puoli vuotta sitten ja jackrusselin vuotta myöhemmin. Aina kun tapellaan, kyse on yleensä siitä, kumpi koira saa huomiota, toinen murisee ja toinen vastaa räksyttämällä, ja ennen kuin huomaammekaan, tapellaan. Kun ne ovat alkaneet, niitä on äärimmäisen vaikea erottaa toisistaan. Viimeisimmässä riidassa kaadoimme ämpäreitä vettä molempien päälle, eivätkä ne ole reagoineet siihen lainkaan. Viimeisimmässä tappelussa jackrussel painoi borderterrierini maahan, ja jos emme olisi erottaneet niitä, se olisi tappanut hänet. Borderterrierini sai pistohaavoja ja naarmuja vartaloonsa ja jouduimme viemään sen lemmikkien ensiapuun. Jackrusselinterrierini on hyvin kiltti perheemme kanssa, mutta ei ollenkaan kiltti vieraiden tai tuntemattomien kanssa. Kukaan perheessämme ei halua jackrusselinterrieriä eikä eläinsuojeluyhdistys ota sitä. Tiedän, että sen vieminen koirankoppiin tai johonkin muuhun on huono ajatus, mutta haluan vain tietää, pitäisikö minun tehdä tai tietää jotakin muuta, ennen kuin menen viimeisenä keinonani lopettamaan sen.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 07. helmikuuta 2012:

Se on todella sinusta kiinni. Jotkut ihmiset haluavat elää pitämällä koirat koko ajan erillään toisistaan ja tarkkailemalla kotkasilmin jokaista vuorovaikutusta, toiset taas haluavat mieluummin koirien elävän normaalia elämää ja päättävät kotiuttaa yhden.

Ginger on February 07, 2012:

Olen tällä hetkellä tämän ongelman edessä. Minulla on nelivuotias narttu chihuahua, ja noin kuukausi sitten päätin hankkia 6kk vanhan narttu chihuahuan.

Tunnen itseni nyt niin tietämättömäksi, mutta ei tullut edes mieleeni, että koirani ei haluaisi jakaa tilaansa toisen koiran kanssa, varsinkaan nartun kanssa! Olen suuri koirien ystävä ja aktivisti, ja halusin vain antaa yhdelle kodittomalle koiralle lisää rakastavan kodin. (Molemmat ovat turvakodeista)

Jos en pidä niitä erillään, vanhempi koirani kiusaa pentua jatkuvasti. Se vihaa sitä ehdottomasti. Ei mitään erityisen aggressiivista, mutta olen todellakin huomannut vihamielisyyden lisääntyvän ja kiusaamisen kiihtyvän sen jälkeen, kun pentu on tullut vanhemmaksi ja itsevarmemmaksi.

Pentu tuntee nyt olonsa kotoisaksi, ja vannon, että se on alkanut jonkin verran haastaa vanhempaa koiraani dominoinnista. Se hyppii tämän selän päälle, ja on alkanut murista ja räksyttää suojellakseen reviiriään. Se ei periaatteessa suostu alistumaan vanhemmalle koiralleni. Luettuani yllä olevat viestit pelkään, että asiat vain pahenevat. Jos tilanne on jo pahenemassa, ja uusi koira on vielä pentu, voin vain kuvitella, millaista se on, kun molemmat ovat aikuisia.

Äitini on tarjoutunut ottamaan pennun, ja mietin, pitäisikö minun tarttua tähän tilaisuuteen. Toisaalta olen kiintynyt häneen kovasti, mutta vanhempi koirani kirjaimellisesti vihaa minua nyt ja pelkään riitojen kärjistymistä.

Onko ajatuksia?

Tanja 06. helmikuuta 2012:

Kiitos paljon vastauksistanne autoitte minua paljon.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) on February 06, 2012:

Jos hän kuuntelee sinua hyvin ja pennut eivät enää pelkää, kuulostaa siltä, että olette edistyneet paljon! Voit hakea jätä se käytännössä mihinkään mihin et halua sen pääsevän lähelle. Minä käytän leave it -tekniikkaa, kun pudotin jotain lattialle, oravia tiellä jne. Kun koirasi suostuu jättämään sen, auttaa palkitseminen silloin tällöin herkulla. Jos olet huolissasi siitä, että koira menee liian lähelle pentuja, etkä luota siihen, jätä se -käskyn pitäisi toimia, jos se osaa tämän käskyn hyvin. Ole hyvin varovainen. Parhain terveisin.

Tanja 06.02.2012:

Kiitos vielä kerran vastauksestasi. No jokainen koira tässä taloudessa on koulutettu. Ja kyllä se kuuntelee mua tosi hyvin ja osaa jo jätä se käskyn. Joten jos hän on pentujen lähellä minun täytyy sanoa hänelle jätä se…

Ja pennut eivät ole enää peloissaan olen tarkkaillut niitä nyt ja ne yrittävät taas mennä lähelle häntä mutta nyt olen hieman varovainen koska kuten sanoin en tiedä korjaako hän niitä vai ei, mutta kiitos vielä kerran. Autoit minua paljon.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 05. helmikuuta 2012:

Valitsin termin ”terrorisointi” kuvauksestasi ”Pennut pelkäävät nyt kuollakseen aina kun hän tulee”. Tuo kuulostaa kyllä minusta niiden terrorisoinnilta,joka tapauksessa,rottiemixisi kuulostaa tietämättömältä käskyistäsi ja hyppii rajojen yli mikä viittaa siihen,että sinulla ei ole juurikaan kontrollia häntä kohtaan. On ehdottoman tärkeää, että opetat sille ”pois” ja ”jätä se” -käskyn ja että saat paljon enemmän kontrollia, jos et aio palauttaa pentuja kotiin. Ongelma tässä on se, että hän kuulostaa siltä, että hänellä on ollut vain vähän koulutusta, ja usean koiran talouksissa tämä on välttämätöntä. Ilman kontrollia se tarkoittaa, että koirat on erotettava toisistaan tai siitä voi seurata ongelmia. Tässä on hubi jätä se-komennosta;

https://pethelpful.com/dogs/The-Importance-of-Trai…

Tässä on toinen:

https://hubpages.com/animals/Why-are-My-Dogs-Not-G…

Jos annat liikaa huomiota näille uusille pennuille, rottiemixistäsi voi tuntua siltä, että ne ottavat vallan. Jos sinun on pakko antaa niille huomiota, tee se poissa hänen näkyviltään. Pentujen piti tavata koirasi neutraalilla maaperällä eikä niin äkkiä. tämä aiheuttaa häiriöitä lauman rakenteeseen. Toivottavasti tästä on apua…on todella vaikea sanoa korjaako hän niitä vai käyttäytyykö hän aggressiivisesti…vain kotiisi tuleva asiantuntija voi viime kädessä sanoa..terveisiä.

Tanja 05.02.2012:

Kiitos vastauksesta! Taidanpa miettiä sitä, että soitan koirakouluttajalle katsomaan tilannetta.

Mutta pennut itkivät vähän mutta sen jälkeen palasivat normaaliin toimintaan. Enkä usko että koirani terrorisoi niitä, se tekee niin vain kun pennut tulevat lähelle. Joten kai se on eri asia, koska joskus se menee niiden luokse ja haistelee niiden nuppuja, joten en usko että se terrorisoi niitä. Ehkä teillä on joku muu ratkaisu minulle miten hoitaa tilanne? Laitoin joitakin rajoja ja minun Rottiemix voi hypätä niiden yli ot toiseen huoneeseen, jotta hän voi mennä ja hän tekee sen. Onko kyse siis todella siitä, että se ei pidä niistä vai jostain muusta?

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 04. helmikuuta 2012:

On vaikea sanoa, korjaako koirasi vain ”pentuja” vai onko tässä jotain muutakin, joten suhtaudu neuvooni varauksella. Yleensä näet ritualisoitua aggressiota (murinaa, vartalon asentoja ja symbolista puremista)ilman varsinaista aikomusta satuttaa pentuja, kun ne laitetaan paikoilleen. Todellinen aggressio on epätavallista pentuja kohtaan. Se, että pennut ovat kauhuissaan hänestä, viittaa siihen, että se voi olla liikaa. Kun pentua korjataan oikealla tavalla, hän vaikuttaa säikähtäneeltä muutaman sekunnin ajan ja jatkaa toimintaa, sinun sen sijaan kuulostaa terrorisoidulta ja tämä ei ole hyväksi niiden kasvatukselle. Mainitsit lisäksi, että siitä tuli vielä verinen, mikä vakuuttaa minut siitä, että näet jotain epänormaalia. Ainoastaan aika voi kertoa, onko tämä jotain, mitä voidaan mahdollisesti selvittää, luulen, että on etusi mukaista, että kouluttaja/koirien käyttäytymisen asiantuntija vilkaisee tilannetta arvioidakseen. Sillä välin voit vain hallita tilannetta (sanoit käyttäväsi kuonokoppaa), mutta jos pennut ovat terrorisoituneet, pitäisin ne kokonaan erillisessä huoneessa.

Harkitsisin myös vakavasti pentujen uudelleensijoitusta, ellet ole valmis pitämään koiria erillään loppuelämäksi; kun taloudessa on neljä naarasta, on vaikea kuvitella kaikkien tulevan toimeen keskenään. Parhain terveisin!

Tanja 04. helmikuuta 2012:

Hei, minulla on kaksi narttua toinen on rottweilermix (3) ja toinen boxermix (2). Molempia ei ole vielä kiinnitetty. Mutta tulevat tosi hyvin toimeen keskenään. Ne ovat todella hyviä koiria ja leikkivät hyvin keskenään ja nukkuvat yhdessä makuuhuoneessamme. Mutta äskettäin adoptoin kaksi narttupentua samasta pentueesta. Ne ovat cockerspanielmix. Valitettavasti 3-vuotias rottweilermixini korjaa tai puree niitä aina kun ne tulevat hänen lähelleen. Se ei ole aggressiivinen eikä ole koskaan ollutkaan, mutta olen huolissani. Nyt hän käyttää lihasta kunnes keksin miten voin ratkaista ongelman. pennut pelkäävät nyt kuollakseen aina kun hän tulee. Koska tänään siitä tuli vähän veristä. Koulutan niitä ja ne nukkuvat häkissään eri huoneissa. Toinen nukkuu vanhimman poikani huoneessa ja toinen nukkuu toisen poikani luona. häkissään. Voitteko auttaa minua? En todellakaan ole varma mitä tehdä. Luulin, että pennut ovat vielä pentulisenssin alaisia.

Theresa 02. helmikuuta 2012:

Hävettää sanoa, että sellaiseksi ihmiseksi, joka tietää niin paljon koirista, yksi asia, jota en tiennyt, oli se, mitä tapahtuisi pelkän naaraslauman kanssa. Minulla ei ole koskaan ennen ollut pelkkää naaraslaumaa, mutta nyt on ja maksan siitä kalliisti. Koirani ovat englantilaisia mastiffeja (yrittäkääpä vetää 400 kilon painoisia koiria erilleen, olin vähällä joutua vetotöihin). Minulla on neljä, kyllä, neljä naarasta. Kaksi vanhempaa ovat vain 6 kuukauden päässä toisistaan, ja kaksi nuorempaa ovat samasta pentueesta (kyllä, tiedän, harmi etten tiennyt silloin) kaikki oli hyvin, kunnes urosmastiffini kuoli viime talvena, ja siitä lähtien se on ollut painajainen. Yrjö koulutti aina uudet pennut, ja aina kun ne alkoivat leikkiä kovaa, hän tuli seisomaan niiden päälle, ja ne lopettivat heti. Luulin, että hän oli vain hauskanpitäjä, enkä tiennyt, että hän esti niitä tappamasta toisiaan. Meillä voi mennä kuukausia ilman välikohtauksia, mutta kun niitä sattuu, ne ovat tappavia. Onneksi teemme itse tikkaukset ja neulat, joten meillä ei ole kalliita eläinlääkärilaskuja, mutta se on vain ajan kysymys, koska vanhempi ei suostu antamaan periksi. Olen päässyt siihen pisteeseen, että laitan hänet nyt aivan lauman takaosaan. Hänet ruokitaan viimeisenä, päästetään ulos viimeisenä, silitetään viimeisenä. Minulla ei ole koskaan ollut riitaa ruuasta (ne ruokitaan raakaruokinnalla ja rinnakkain), eikä koskaan ole ollut riitaa lelusta. Kun ensimmäinen tappelu alkoi, se johtui siitä, kuka pääsi ensin poikani luokse, joten tappelut ovat ehdottomasti alfa-asemasta. Näen sen jo alkavan kahdessa nuoremmassa, joten olen hyvin varovainen, jotta nokkimisjärjestys säilyy. Toivottavasti se toimii. Viimeisimmässä tappelussa kukaan ei ollut kotona estämässä sitä, ja se oli niin raju, että alfanaaras katkaisi hampaansa kahtia. Toisella naaraalla oli 8 tuuman reikä rinnassaan ja toinen kurkussaan, joten tiedätte, että ne aikovat tappaa. Kahdesta nuoremmasta tulee reilusti yli 250 kiloa kumpikin, joten minun on parempi tehdä se oikein. Etsimme uutta kotia yhdelle naaraalle, koska en tiedä mitä muuta tehdä. Mitä tulee siihen, etten ole tarpeeksi vahva alfa, olen ehdottomasti tarpeeksi vahva. Jos olen paikalla, minulla ei ole mitään ongelmaa lopettaa tappelua (kunhan olen paikalla, kun se alkaa, eikä se mene pisteeseen, josta ei ole paluuta), ja ne tottelevat minua epäröimättä. Olen ajatellut hankkia karjapampun, mutta en tiedä, pahentaisiko se tilannetta. Pidän kuitenkin ajatuksestasi ilmatorvesta, ehkä kokeilen sitä ennen kuin löydän sille uuden kodin ja katson, toimiiko se.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 18. tammikuuta 2012:

Sinun täytyy hallita resursseja näiden kahden tytön kanssa. Ruoki ne erillisissä huoneissa ja pidä lelut, ruoka, huomio ja kaikki arvokas poissa ulottuvilta. Saatat joutua pitämään ne erillään turvallisuussyistä, koska vanhempi koirasi kävi jo eläinlääkärissä hoidettavana. Tarkastuta vanhempi koirasi eläinlääkärillä, kuulo, näkö, seniorihäiriöt… monesti nuoremmat koirat astuvat tilalle, kun ne huomaavat vanhemman koiran heikentyvän. Nuorempi koirasi yrittää hyvin todennäköisesti astua tilalle, mutta vanhempi koira on haluton alistumaan… tämä voi muuttua hyvin rumaksi, jos et erota niitä toisistaan, parhaat toivotukset…

abby harris 18. tammikuuta 2012:

Help minulla on 1 narttu staffy ja kaksi narttua staffy-risteytyskoiraa kaksi 7-vuotiasta ja yksi, joka on melkein kaksi. Kaksi vanhempaa koiraa tulevat todella hyvin toimeen, Mutta minulla on ongelmia nuoremman ja yhden vanhemman kanssa. Minulla oli nuorempi pentu, jonka ystävä jätti minulle, joten sanoin ottavani hänet. Kun se tuli 8 kuukauden ikäiseksi, ongelmat alkoivat, ja niillä oli melko paljon tappeluita noin 3 kuukauden aikana. Sitten steriloin sen (kaikki, joten kaksi muuta on steriloitu), vaikka tappeluita ei ole ollut vuoteen, ennen kuin tällä viikolla asiat olivat ajoittain jännittyneitä. Nuorempi seisoo toisen päällä, kun se syö, ja yrittää työntää sitä pois tieltä, kun se kävelee sen ohi. Tällä viikolla ne tappelivat siitä, kun kumppanini heitti kepin, jonka perään ne molemmat lähtivät. Se päättyi siihen, että vanhempi koirani joutui eläinlääkäriin. Onko teillä mitään ideoita, miten voisin lievittää tilannetta niiden välillä, sillä se on edelleen melko kireä. Minusta tuntuu, että nuorempi koira yrittää dominoida vanhempaa.

Vanessa 15. tammikuuta 2012:

Kiitos!

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 15. tammikuuta 2012:

En voi taata, että se toimii, mutta se voi helpottaa asioita, tässä on hyödyllinen artikkeli täynnä koiran kuuntelijan vinkkejä kouluttajalta ja käyttäytymisasiantuntijalta:

http://www.doglistener.co.uk/aggression/rivalry.sh…

Vanessa 15. tammikuuta 2012:

Minulla on kaksi 6-vuotiasta narttua, jotka on kasvatettu yhdessä pennusta asti (60 kiloinen amerikanbulldoggi/labrakoira-mix- dominoiva ja 40 kiloinen sekakoira). Vasta viime vuonna ne tappelivat ensimmäisen kerran kunnolla. Yritimme saada ne takaisin yhteen, mutta hallitsevampi koira ei suostunut edes katsomaan toista, joten päätimme pelata varman päälle ja pitää ne aina erillään. Minulla ei ollut aavistustakaan, mistä tässä aggressiivisuudessa oli kyse, ennen kuin luin juuri tämän artikkelin.

Viime viikolla kotiimme murtauduttiin, ja kun tulimme kotiin, ryöstäjät olivat päästäneet koirat ulos – ne olivat molemmat täysin kunnossa samassa huoneessa! Joten päätimme lähteä mukaan. Kaikki oli taas normaalisti pienemmän koiran ollessa täysin alistuva ja sitten… viikkoa myöhemmin tappelu puhkesi eilen mieheni jalkoihin. Onneksi hän sai sen heti kiinni ilman, että verta vuoti.

Kysymykseni on joka tapauksessa se, että jos pyrimme vakiinnuttamaan dominoivamman koiran alfaksi silittämällä sitä ensin, ruokkimalla sitä ensin jne. voimmeko yrittää saada ne elämään yhdessä kuten ennenkin? En tiennyt tästä laumajärjestysasiasta, joten voin sanoa, että olen ajoittain tuntenut huonoa omaatuntoa alistuvampaa koiraa kohtaan ja yrittänyt antaa sille ajoittain enemmän huomiota. Joka kerta olen selvästi nähnyt, että isompi koira tulisi mustasukkaiseksi tai osoittaisi jotain merkkejä ahdistuksesta. Olen siis syyllinen siihen.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 06. tammikuuta 2012:

Heather, ongelmia ei ole suotu tapahtuvan 100%:sti, on omistajia jotka ovat kasvattaneet sisaruksia samaa sukupuolta oleville koirille ilman ongelmia. On kuitenkin tärkeää tunnistaa ongelmien mahdollisuudet. Minä ottaisin yhteyttä kouluttajaan, joka arvioisi ne ja auttaisi sinua kouluttamaan ne erikseen, jos olet huolissasi. Ne voivat leikkiä yhdessä, mutta se tulisi rajoittaa korkeintaan 1-2 muutamaan lyhyeen istuntoon päivässä. Jos ne viettävät liikaa aikaa yhdessä, on vaarana, että ne sitoutuvat toisiinsa ja tämä aiheuttaa ongelmia. Kun ne kuitenkin kasvavat, ne eivät ehkä enää tule toimeen keskenään, ja toisinaan voi syntyä tappeluita. Keskustele kouluttajasi kanssa, hän voi nähdä, miten ne käyttäytyvät toistensa seurassa, ja hän voi olla avuksi tietoon perustuvan päätöksen tekemisessä. On kuitenkin vaikea ennustaa tulevaisuutta ja pystyä sanomaan tulevatko ne keskenään toimeen kasvaessaan vai eivät, joten se on enemmänkin arvaus, terveisiä!

heather on January 06, 2012:

tarvitsisin neuvoja. Mieheni toi tällä viikolla kotiin 2 naaraspuolista labrakoiran pentua. Hän halusi niiden kasvavan yhdessä 4 lapsemme kanssa. Olen nyt hyvin huolissani. Näen jo dominoivan, joka pärjää hyvin pottailun kanssa. Toinen on hyvin hiljainen & syrjäänvetäytyvä. Viemme ne koulutukseen (hän vie 1 & minä vien toisen), & aiomme erottaa ne häkkeihin. Pitääkö minun hankkiutua eroon toisesta nyt ennen kuin kiintymme enemmän? Luin, että niiden pitäisi olla täysin erillään vähintään 1 vuoden ajan, mutta tämä kumoaa hänen tarkoituksensa. Asumme maalla, joten niillä on avointa tilaa juosta, mutta miten voin olla antamatta niiden leikkiä yhdessä? Molemmat on myös steriloitu. Voinko tehdä jotain estääkseni tappelun? Meillä on ollut koko elämämme ajan useampi kuin yksi koira ilman ongelmia, mutta meillä ei ole koskaan ollut kahta pentua kerralla. Olen huolissani siitä, että jotain voisi tapahtua myös lapsille. Tämä ei koskaan tullut mieleen, kunnes googlasin, miten kouluttaa 2 pentua kerralla! Nyt olen stressaantunut! Voisiko joku neuvoa minua?

A.J. 30. joulukuuta 2011:

I love. Tämä se on niin hyödyllinen minun raskaana oleva koira se on ihana, mutta ugh jotkut peole siellä minulla on chihuahua ja hän vain saa tappelee ruoasta minun toinen chihuahua ja missä hän haluaa. Nukkua mutta se haluaa vain olla korkeammalla sijalla ja se on kiimassa. Ensimmäinen päivä. Se oli kiimassa, oli ensimmäinen päivä jolloin tappelu alkoi se murisee aina toiselle bokserilleni ja chihuahualleni kun annan sille luun myös . Kiitos.

John 27. joulukuuta 2011:

Hyvä juttu! Minusta te kaikki olette ihania owmers!

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) on December 22, 2011:

Jen, rottweilereiden omistajana ymmärrän huolesi siitä, että haluat näyttää, kuinka ystävällisiä ja rakastavia lemmikkejä pittipennut ovat, mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten ne käyttäytyvät ihmisten kanssa. Pitit ovat ihania ihmisten seurassa. Jos luet UKC:n pitbull-rotumääritelmän, siinä sanotaan selvästi ”Koska useimmat APBT:t osoittavat jonkinasteista koiraaggressiivisuutta ja sen voimakkaan ruumiinrakenteen vuoksi APBT vaatii omistajan, joka sosiaalistaa ja kuuliaisuuskouluttaa koiraa huolellisesti”

Nyt, sosiaalistaminen ja koulutus voi toimia jossain määrin jonkin verran, mutta monet nartut eivät kuitenkaan yksinkertaisesti tule toimeen keskenään, varsinkaan, jos ne ovat lähellä toisiaan iältään. Koulutus tässä vaiheessa, auttaisi vain mahdollisesti saamalla koirat reagoimaan sinuun tappeluiden estämiseksi, mutta tämä tapahtuu olemalla 24/7 VALMIUSTILASSA, eikä koskaan pysty rentoutumaan. Teet oikein, ja on hienoa, että perheesi on valmis ottamaan yhden koiristasi. En todellakaan ymmärrä, miten erossa olo voisi auttaa asiaa. Kaikkea hyvää ja onnellisia juhlapäiviä.

jen 21. joulukuuta 2011:

ja me olemme aina olleet ihmisiä joilla on ollut tarve näyttää ihmisille kuinka rakastavia ja ystävällisiä meidän pititit ovat im totally heartbroken about this

jen 21. joulukuuta 2011:

Minulla on kaksi naaraspuolista steriloitua pitbullia sain toisen sitten toisen 9 kuukautta myöhemmin ne ovat molemmat 4-vuotiaita ne eivät ole koskaan olleet aggressiivisia toisiaan kohtaan ennen kuin 2 tai 3 kuukautta sitten ja se tapahtuu useammin ja enimmäkseen silloin kun poikaystäväni on kotona näyttää siltä. Ne eivät ole aggressiivisia ihmisiä tai muita koiria kohtaan vain toisiaan kohtaan. nuorempi on niin rauhallinen ja sellainen kinkku, mutta se näyttää olevan aggressiivisempi tässä tilanteessa olen jo vienyt kaikki lelut pois en ymmärrä, miten ne pesevät toistensa kasvoja ja halailevat vierekkäin ja 20 minuuttia myöhemmin helvetti on valloillaan ja sen jälkeen kun ne on erotettu toisistaan ne ovat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sydämeni särkyy, koska nämä ovat minun lapsiani, mutta en halua, että ne tappavat toisensa, ja olen nyt raskaana enkä voi käsitellä tätä, kun olen 7. kuulla raskaana. en tiennyt, että kahden naaraan pitämistä pitäisi välttää, ennen kuin katsoin tätä. ne ovat erittäin hyvin käyttäytyviä näitä tapauksia lukuun ottamatta onneksi vanhempani ovat myös eläinrakkaita ja kieltäytyvät päästämästä minua irti yhdestä lapsestani, joten vein nuoremman vanhempieni taloon. mutta tekeekö erossa olo mitään tälle käytökselle tai jokin koulutus?

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 16. joulukuuta 2011:

Marc, Pitbull-standardiin kuuluu olla aggressiivinen koira ja samaa sukupuolta oleva aggressiivisuus on hyvin yleistä. UKC:n mukaan ”Koska useimmat APBT:t osoittavat jonkinasteista koiraaggressiivisuutta ja sen voimakkaan ruumiinrakenteen vuoksi APBT vaatii omistajan, joka sosiaalistaa ja tottelevaisuuskouluttaa koiraa huolellisesti”

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/Breeds/American….

Kuka tahansa ei voi viime kädessä estää sinua ottamasta tätä uutta pentua kotiin, mutta sinun pitäisi olla valmis oppimaan, miten niitä hallitaan hyvin, ja sinun pitäisi ehdottomasti pitää mielen nurkassa, että kun sosiaalinen kypsyys on saavutettu, asiat voivat muuttua dramaattisesti, ja saattaa olla mahdollista, että sinun täytyy pitää ne erillään toisistaan ja vuorotella aikaa, jonka vietät kummankin kanssa.

marc 15. joulukuuta 2011:

Minulla on 6 kk vanha steriloitu kuopusnarttu ja minua pyydettiin juuri adoptoimaan ystäväni 6 kk vanha nyrkkeilijä ne ovat molemmat niin lempeä kuin olla ja voi Olen lukenut kaikki huolesi ja ymmärrän, että nämä rodut eivät peräänny haasteista, mutta haluaisin todella mielelläni ottaa hänet osaksi perhettäni antakaa minulle positiivista palautetta (sormet ristissä)

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 14. joulukuuta 2011:

Lyndsey, kaikki narttukoirat eivät välttämättä tappele, mutta on hyvä olla tietoinen tästä ongelmasta. Se, että estät niitä leikkimästä liian rajusti, on hyvä, koska se osoittaa niille, että sinulla on kontrolli, joten jos ne jonain päivänä ryhtyvät tappeluun, sinulla voi olla paremmat mahdollisuudet käskeä niitä lopettamaan.

Lyndsey 14. joulukuuta 2011:

Dobe-koiran kasvattaja, olisin samaa mieltä kanssasi siitä, että on varmistettava, että koiria liikutetaan tarpeeksi, että ne haluavat vain nukkua! Artikkeli järkytti minuakin, olen nyt hermostunut siitä miten tyttöni tulevat toimeen keskenään loppuelämänsä.

Lyndsey on December 14, 2011:

Hi, luin juuri artikkelisi ’ Olen nyt hyvin peloissani siitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan kahdelle koiralleni! Ne ovat kaksi narttua, jrt risteytys samasta pentueesta & ovat nyt 18kk vanhoja. Ne leikkivät kovaa & molemmat yrittävät hypätä toistensa yli nyt & taas. Itkevät jos erotetaan, nukkuvat koko ajan yhdessä. Emme ole koskaan nähneet niiden tappelevan, jos luulemme, että karkeat leikit menevät liian karkeiksi, pysäytämme ne & ne lopettavat heti (luin b4, että jos se on tappelu u fyysisesti erottaa ne) luettuani artikkelin & joitakin kommentteja pelkään, että jonain päivänä tämä kaikki tulee muuttumaan! Jos säilytämme rauhallisuuden niiden välillä & lopetamme karkeat leikit, auttaako tämä poistamaan riskin, että ne kääntyvät toisiaan vastaan? Emme aio hankkia enempää koiria & molemmat ovat steriloituja 6 kk:n iästä lähtien. Kiitos

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 12. joulukuuta 2011:

Voit moittia toista koiraa ilman, että hän puuttuu asiaan, jos olet johdonmukainen ja teet säännöt selviksi. Omistan rottweilereita, jotka ovat rotu, joka on altis hallivalvojan syndroomalle. Aluksi ne tulivat tielle vaikka kissa haistatteli minulle tai toinen koira hyppäsi päälleni, niillä oli tämä pieni toleranssi muiden lemmikkien huonoon käytökseen lähellä minua tai muiden koirien huonoon käytökseen. Toisinaan ne yrittävät vieläkin puuttua asiaan, mutta se vaatii minun ”pois päältä” ja askeleen niitä kohti, jotta ne saadaan paikalleen. Se vain kertoo heille ’ei kiitos, apuasi ei tarvita!”

Kuono on vain hallintakeino, se ei opeta mitään, se on siellä vain turvallisuuden vuoksi, kunnes parempaa käyttäytymistä opetetaan.”

WORRIED!!! 12.12.2011:

Kiitos paljon. En vain enää luota Cailiin. Pystynkö koskaan nuhtelemaan toista koiraa ilman että hän puuttuu asiaan? Lisäksi osaan kyllä ottaa kuonokopan kunnolla käyttöön, tein tänään paljon tutkimusta. Mutta auttaako kuonokopan hankkiminen häntä ymmärtämään, ettei ole mitään järkeä oikaista muita?

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) 12. joulukuuta 2011:

Huolissaan, kuulostaa siltä, että Cail osoittaa ”eteisenvalvojan oireyhtymää”, jossa hän kokee tarpeelliseksi oikaista minkä tahansa käytöksen, jota ei arvosteta. Tee Cailille selväksi, että et tarvitse taustatukea, opeta ”pois-komento.” joka tarkoittaa ”pois tilastani”. Voit opettaa sen sanomalla ”pois” ankaralla äänensävyllä ja siirtymällä Cailin tilaan, jotta hän tietää, että hänen apuaan ei tarvita eikä arvosteta.

Kuonokoppa voi auttaa, kun opetat järjestystä ja ”pois”, jotta kaikki pysyvät turvassa. Tiedätkö miten se otetaan käyttöön kunnolla?

On vaikea sanoa tuleeko tilanne kärjistymään, mutta kuulostaa siltä, että siellä on jännitteitä ja kyllä, siellä missä on jännitteitä, asiat voivat mahdollisesti pahentua. Parhain terveisin.

WORRIED!!! 11. joulukuuta 2011:

Mieheni on sitä mieltä, että ehkä meidän pitäisi hankkia cailille kuonokoppa, jotta hän voi olla rauhassa ja samalla nähdä, että se on ok.

WORRIED! on December 11, 2011:

k. pitkä tarina ja tarvitsen apua eräänä iltana Taz (8kk. lab/pit uros) ja Pepper(1.5v. husky/aussie steriloitu naaras) leikkivät painia. Valitettavasti Pepperin leuka jäi kiinni Tazin kaulapantaan ja ne jäivät jumiin. Juoksin heti auttamaan, kun kuulin Tazin itkevän. Turhautuneena Pepper murahti (sanon pikemminkin murahti kuin murisi, koska siinä ei ollut mitään vihaista) ja toinen koiramme Cail (1,75v labradori/beagle steriloitu naaras) hyökkäsi Pepperin kimppuun. Katkaisin sen ja mieheni irrotti nämä kaksi. Seuraavana aamuna Cail yritti edelleen kiusata Pepperiä ja onnistuin katkaisemaan tappelun ennen kuin se alkoi. Sinä yönä, kun päästin ne ulos, Pepper yritti lähestyä ja leikkiä Cailin kanssa. Cail hyökkäsi kimppuun. Todella pahasti. Pepperin korvassa oli nyt tuuman mittainen viilto aivan pään kohdalla (Älkää huoliko, eläinlääkäri hoiti sen.) Nyt ne eivät voi olla lainkaan toistensa lähellä ilman, että Pepper olisi kauhuissaan täristen ja Cail yrittäisi tappaa sen. Taz ei vain ymmärrä, miksi kukaan ei leiki sen kanssa. Luulen, että Cail yritti suojella minua koko tilanteessa, mutta nyt olen huolissani Cailista Tazin kanssa. Jos menen moittimaan Tazia jostain, Cail menee hänen luokseen ja alkaa kiusaamaan häntä. Kuten lyömällä häntä tassuillaan. Tuleeko tämä kärjistymään? Voinko tehdä mitään? Pitääkö minun hankkiutua eroon koirasta? Jos kyllä, niin minkä?

dobe kasvattaja 05. joulukuuta 2011:

Jesm tämä artikkeli järkyttää minua hieman, minulla on 2 naaraspuolista dobermannia 6-vuotias ja 3-vuotias. Plus yksi uros dobe 2 ja puoli vuotias ja yorki 4. Olen aina sanonut että se;on koiranomistajan vika aina. Olemalla lauman johtaja… varmistat, että käskyjäsi noudatetaan, meidän perheessämme ei sallita tappelua ja kaikki koirat (tai vauvani, kuten kutsun niitä) voivat hyvin. yksi neuvo, jonka voin antaa on… Varmista, että väsynyt koira on iloinen koira. paljon liikuntaa. Ne ovat kuin me, jos ne ovat stressaantuneita… ota autosi ja laita ne juoksemaan ( kuten tiedät, et voi kävellä dobien kanssa), reilut 10 km, kaikki tulevat kotiin väsyneinä. Kenelläkään ei ole aikaa tapella.. ne haluavat vain mennä päiväunille.

love-my-pits 05. joulukuuta 2011:

Minulla on 4 pittbullsia. äiti, isä ja kaksi narttupentua. ne ovat oikein hyviä koiria, mutta viimeaikoina toinen pentu on tapellut äitinsä kanssa. aluksi äiti ja pentu suojelivat kovasti lelujensa luita. niinpä ne eivät enää saa leikkiä luilla. en ymmärrä, miksi se tekee tätä yhtäkkiä. Isä, äiti ja yksi pentu painavat noin 70 kiloa. pentu, joka aloittaa tappelut, painaa 57 kiloa. en tiedä, johtuuko se mustasukkaisuudesta. äiti oli poikaystäväni vauva, kun saimme sen kuuden viikon ikäisenä. sitten saimme isän kuuden viikon ikäisenä noin seitsemän kuukautta sen jälkeen, kun saimme sen. ne kasvoivat yhdessä ja saivat pennut melkein kaksi vuotta sitten. nyt yksi pentu on poikaystäväni vauva. mutta luulisi äidin olevan se, joka on mustasukkainen? Haluan vain tietää, mitä tehdä. ennen ne ”sovittelivat” tappelun jälkeen, mutta nyt pentu vain katselee äitiään kuin se suunnittelisi seuraavaa hyökkäystään. onko ehdotuksia?

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) on December 01, 2011:

Nicole ja Stacy, tästä hubista voi olla apua teille:

https://hubpages.com/animals/Why-are-My-Dogs-Not-G…

Stacy on November 30, 2011:

Minulla on 8v vanha bokseri, Bella, ja 3v ikäinen tanskandoggi,Radley. Molemmat naaraita. Meillä on myös muutama uros nelijalkaisessa perheessämme. Viime aikoina bokserini on alkanut riitelemään tanskalaiseni kanssa ihan yllättäen. Tämä aiheuttaa suuren sekasorron kaikkien koirien kanssa kerralla, ja siitä seuraa valtavia tappeluita. Olin huolissani, että Bellalla oli jotain vialla, koska se on super suloinen koira. En halua menettää kumpaakaan niistä, mutta ne todella huolestuttavat minua. Voitteko suositella mitään koulutusta tai harhautuksia? Se näyttää tapahtuvan vain silloin, kun olen paikalla, jos ne ovat vain mieheni kanssa yksin, ne ovat kunnossa.

Nicole 30. marraskuuta 2011:

Hei, minulla on kaksi narttua Staffordia – 2 vuoden ikäerolla, vanhempi on deseksoitu. Niillä on ollut pari ’tappelua’. Ne eivät ole koskaan vetäneet verta, ei tunnu siltä, että niiden suupielet liittyisivät toistensa ihoon ollenkaan, mutta ne pitävät helvetinmoista meteliä ja joudumme vetämään ne erilleen. En tosin osaa oikein valita miksi tappelut alkavat… Ottaen huomioon, että heillä on ollut näitä muutama ilman vammoja, odotatko, että asiat eskaloituvat ja jompikumpi (tai molemmat) loukkaantuu?

naaraat 10. marraskuuta 2011:

Hei, minulla on mummo, äiti, tytär ja toinen tytär, kaikki eri-ikäisiä ja kaikki tulevat toimeen keskenään. tappelevat kyllä, jos ruokaa on lähellä ja joskus kvartaalia silloin tällöin. Toisaalta minulla oli ennen uros ja isompi koira uros joka tappoi sen muutama päivä sitten. Molemmat olivat lukkojen takana ja toinen kiipesi toisen päälle. Oli niin sydäntä särkevää. Koirat ovat eläimiä ja koskaan ei saa ajatella että ne tulevat ikuisesti toimeen keskenään.

Cheyenne 08.11.2011:

Minulla on kolme koiraa, 2 narttua, 1 uros.

Naaraat ovat 1 kk erossa toisistaan ja pienempi narttu *Papillon* alkaa olla todella aggressiivinen sekä urosta että toista narttua kohtaan *Se on nyrkkeilijä*

Me emme tiedä mitä tehdä, Thje narttu papillon alkaa olla todella ilkeä toista narttumme nyrkkeilijää kohtaan, se murisee ja aiheuttaa tappeluita, jopa puree häntä, ja nyrkkeilijä tahtoo taistella takaisin, mutta emme halua papillonin saavan ehr:iä myös. Bokseri on paljon isompi ja voi helposti tappaa hänet.

Kummatkin on ostettu kasvattajilta.

Adrienne Farricelli (kirjoittaja) marraskuun 04. päivä 2011:

Tästä uudesta solmukohdasta pitäisi olla apua:

https://hubpages.com/animals/Why-are-My-Dogs-Not-G…

Hyvää jatkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.